دیسفاژی یا مشکل در بلع چیست؟

دندانپزشکی اطفال در اصفهان اولین چیزی که باید در مورد این مشکل بدانید این است که به کدام قسمت از بدن مربوط می شود. دیسفاژی بیماری است که بلع غذا را چه جامد چه مایع دشوار یا غیرممکن می کند. هنگامی که از دیسفاژی یا مشکل در بلع رنج می برید، روند بلع بسیار پیچیده و دشوار می شود.در موارد شدید، افراد مبتلا به این بیماری به دنبال جایگزین های دیگری برای تغذیه مناسب مانند تغذیه تزریقی یا تغذیه وریدی هستند. این مشکل می تواند برای بیمار جدی شود، زیرا تغذیه آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. علاوه بر این، مشکل در بلع ناشی از بیماری های دیگری مانند اختلال عملکرد گیجگاهی فکی است.به این ترتیب می توان بیماری های دهان را از طریق ارتوپانتوموگرافی یا رادیوگرافی پانورامیک دندان تشخیص داد. در هر صورت توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید.


علل دیسفاژی یا مشکل در بلع چیست؟

یکی دیگر از جنبه های مهم که باید در مورد آن بدانید علل مشکلات بلع است. سیستم گوارش تحت تأثیر حدود 50 جفت ماهیچه و عصب است که برای بلع غذا ضروری هستند. همچنین مشکل در بلع می تواند ناشی از بیماری های سیستمیک باشد. در ادامه به علل دیسفاژی دهان و حلق می پردازیم:این مشکل در بلع می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که به طور مستقیم بر حفره دهان یا حلق تأثیر می گذارد، مانند: لوزه، کاندیدیاز، فارنژیت، و بسیاری از بیماری های دیگر.

شما ممکن است از دیورتیکول حلقی رنج ببرید، که شامل کیسه ای روی مری است که ذرات مختلف غذای جامد را جمع می کند و بلافاصله هنگام بلع شروع به ایجاد مشکل می کند. از جمله علائم دیگر مانند: سرفه یا بوی بد دهان.

بیماری های عصبی مختلف، اعم از بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، صدمات یا سکته مغزی. یکی دیگر از علل جدی دیسفاژی یا مشکل در بلع، سرطان در دهان و تومورهای حلق است. همچنین می تواند ناشی از درمان بیماری های دیگر باشد، زیرا رادیوگرافی برای درمان تومورها بافت های حلق را ملتهب می کند.

اگر در بلع غذا مشکل دارید، ممکن است به دلایلی باشد که قبلا ذکر کردیم. به همین دلیل توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب این علائم را شروع کنید. به یاد داشته باشید که از خوددرمانی اجتناب کنید، زیرا ابتدا باید بدانید که چه چیزی باعث این مشکل شده است.