یکی از سوالات رایج اکثر والدین این است که چه زمانی باید مسواک زدن دندان های کوچک کودک خود را شروع کنند. آیا اصلا مسواک زدن دندان های کوچک نوزاد ضروری است؟ جالب است بدانید که حتی قبل از دندان درآوردن باید لثه های کودک خود را تمیز کنید. پس از شروع متوجه می شویم که روش های مختلفی برای سلامت دهان و دندان کودکان در سنین مختلف وجود دارد که برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکمان باید آن ها را شناخت.
در چند ماه اول پس از تولد، کودک بسیار دوست داشتنی و دوست داشتنی است. یکی دیگر از لحظات شاد، دندان درآوردن نوزاد است! شما به عنوان والدین باید مراقب دندان های کودک خود باشید. تمیز کردن لثه های کودک قبل از دندان درآوردن بسیار مهم است، زیرا بعداً به یک برنامه روزمره تبدیل می شود. تعیین زمان پوسیدگی دندان غیرممکن است، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است.
به طور کلی، دندان درآوردن حدود شش ماهگی اتفاق می‌افتد (فهرست بهترین غذا برای کودکان ۶ ماهه تا ۱ ساله)، و گاهی ممکن است دندان‌ها تا ۹ ماهگی ظاهر نشوند، اما جای نگرانی وجود ندارد. هر کودکی متفاوت است و با سرعت متفاوتی رشد می کند - دیر یا زود کودک شما شروع به دندان درآوردن می کند. دندان های سالم برای کودک شما بسیار مهم است زیرا بدون آنها نمی تواند درست غذا بخورد و صحبت کند.


اولین مراجعه نوزاد به دندانپزشک


به طور کلی، شما باید پس از اولین تولد نوزاد به دندانپزشکی کودکان در اصفهان مراجعه کنید.
دندانپزشک تکنیک های مختلف بهداشت دهان را ارائه می دهد. دندانپزشک نحوه کمک به دندان درآوردن نوزاد و معرفی مسواک را به او توضیح می دهد. همچنین دندانپزشک زمان شروع استفاده از خمیردندان را اعلام می کند و نوع خمیردندان را توصیه می کند.



شروع مراقبت از لثه


حتی قبل از ظاهر شدن اولین دندان کودک، مراقبت از لثه بسیار مهم است. در ابتدا نیازی به مسواک یا خمیردندان نیست. این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که لثه های خود را به درستی تمیز می کنید:
یک دستمال نرم بردارید و آن را با آب آشامیدنی مرطوب کنید.
این پارچه را دور انگشت اشاره خود بپیچید.
لثه های کودک خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید (از فشار زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است لثه های کودک شما آسیب ببیند).
شما همچنین می توانید یک مسواک انگشتی بخرید.
این کار را بعد از غذا و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.
با این کار باکتری ها از لثه کودک شما پاک می شوند. باکتری ها اغلب پشت پلاک های چسبنده قرار دارند. این می تواند به دندان های کودک شما آسیب برساند زیرا آنها شروع به آسیب رساندن به لثه می کنند.

اطلاعات بیشتر در سایت دکتر علی بهزادی