ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟


ارتودنسی پیشگیرانه به کلیه اقدامات درمانی اطلاق می شود که در دوران کودکی و گاه نوجوانی انجام می شود که به نحوی از ایجاد ناهنجاری های دندانی و فکی جلوگیری می کند و یا حداقل شدت آنها را تا حدی کاهش می دهد تا درمان های بعدی بسیار آسان شود.به عنوان مثال، اگر در سن حدود 8 سالگی به دلیل پشت فک بالا از ماسک صورت ارتودنسی برای کودک استفاده شود، ارتودنسی پیشگیرانه محسوب می شود زیرا از ایجاد بدشکلی شدید فک جلوگیری می کند.

ارتودنسی کودکان


مزایای ارتودنسی در سنین پایین
زمانی که فک و دندان کودک در جای درست خود قرار گیرد، علاوه بر بهبود سلامت دهان و دندان کودک، لبخند و چهره ای زیباتر را برای او به ارمغان می آورد. اگر دوره درمان ارتودنسی در سنین پایین‌تر و زیر نظر متخصص ارتودنسی شروع شود، از آسیب‌های جدی‌تر در سنین بالاتر جلوگیری می‌کند و همچنین امکان درمان در سنین پایین‌تر را در زمان کوتاه‌تر و آسان‌تری فراهم می‌کند. علاوه بر تمام موارد درمانی، ارتودنسی کودکان باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در کودک می شود. ارتودنسی باعث می شود که سایر مشکلات و بیماری های ناشی از ناهنجاری های دهان و دندان بهبود یا به طور کامل برطرف شود.

درمان های ارتودنسی چگونه به کودک من کمک می کند؟


انجام درمان‌های ارتودنسی به کودک شما این توانایی را می‌دهد که هر عملی را که مربوط به دهان و دندان می‌شود به درستی و بهتر انجام دهد. پس از درمان ارتودنسی، کودک بهتر می تواند بجود و بلع برای او راحت تر خواهد بود. در نتیجه هضم بهتری خواهد داشت و رشد و نمو در زمان مناسب برای او اتفاق می افتد.
علاوه بر این، زمانی که وضعیت دندان ها اصلاح شود و عملکرد طبیعی آن ها بازیابی شود، زیباتر به نظر می رسند. لبخند زیبا به عنوان یکی از اهداف اصلی درمان ارتودنسی کودکان محسوب می شود که اثرات مثبت جسمی و روانی بسیاری خواهد داشت.
افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی از میوه های درخت ارتودنسی محسوب می شود و این موضوع در مطالعات بسیاری به اثبات رسیده است. بر اساس یافته های یک تحقیق و مطالعه در مورد رابطه افزایش اعتماد به نفس و انجام درمان های ارتودنسی که در مجله معتبر Pubmed منتشر شده است، ارتودنسی با اصلاح وضعیت و بدشکلی دندان ها و فک های بیمار تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و رضایت از او زندگی بیمار داشت.
در عین حال باید در نظر داشت که دندان هایی که در موقعیت صحیح خود قرار دارند کمتر در معرض پوسیدگی هستند و پلاک و بیماری های لثه برای افرادی که دندان های مرتب و منظمی دارند کمتر دیده می شود.

دندانپزشکی کودکان در اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی