آیا کشیدن دندان برای کودکان ضروری است؟

والدین وقتی می شنوند که دندان شیری فرزندشان نیاز به کشیدن عصب دارد تعجب می کنند. همه فکر می کنند که کانال ریشه فقط برای دندان های بزرگسال یا دندان های دائمی مهم است. اما باید بدانید که کشیدن عصب برای جلوگیری از کشیدن دندان ضروری است.


چه زمانی از درمان عصب کشی استفاده می کنند؟

زمانی که دندان بر اثر تصادف یا جراحت ضربه خورده است.

هنگامی که چرک جمع می شود، آبسه یا عفونت شدید در دندان وجود دارد.

کانال ریشه یک روش محافظه کارانه برای جلوگیری از کشیدن دندان است. کشیدن دندان می تواند منجر به اختلالات گفتاری، مشکلات خوردن یا اختلالات عملکردی شود.

آیا عصب کشی دندان های شیری کودکان سن خاصی دارد؟

خیر، برداشتن عصب در هر سنی قابل انجام است. در کودکان، دندان های شیری گاهی نیاز به درمان عصب کشی دارند. این کار توسط متخصص اطفال انجام می شود.


چگونه از دندان های کودکمان محافظت کنیم تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

همانطور که همه ما می دانیم، عصب کشی تنها زمانی انجام می شود که آسیب بیش از حد به دندان یا گسترش عفونت بیشتر باشد. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین بیایید راه های مختلف برای جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان را بررسی کنیم:


1- مسواک زدن دو بار در روز

مسواک زدن در صبح و شب به کاهش خطر پوسیدگی دندان و در نتیجه خطر آسیب عصبی کمک می کند.


2- نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن به اندازه مسواک زدن برای از بین بردن پلاک و تارتار اهمیت دارد. اگر کودک شما بین دندان های خود نخ دندان نکشد، زمان کافی برای تکثیر باکتری های دهان و ایجاد مشکلات فراوان و بوی بد دهان می دهد.


3- نخوردن غذاهای جامد

می دانید که دندان شیری کودک شما ضعیف است، ممکن است به دلیل گاز گرفتن غذای سفت ترک بخورد. همچنین جویدن یخ باعث شکستن دندان های کودکان می شود. دندان های ترک خورده باکتری های بیشتری را در خود جای داده و منجر به عفونت بیشتر می شود، بنابراین رعایت این اقدامات احتیاطی بسیار مهم است.


4- جلوگیری از آسیب به دندان ها

برای اینکه دندان کشیده شود، لزومی ندارد که همیشه عفونت وجود داشته باشد. هر نوع ضربه به دندان می تواند منجر به آسیب به پالپ شود. بنابراین عادت به دندان قروچه، یعنی مالیدن دندان ها در شب به یکدیگر، می تواند به دندان های شما آسیب برساند. بنابراین، اگر کودک شما دندان قروچه دارد، استفاده از محافظ دهان بسیار مهم است.


5- استفاده از محافظ دهان در ورزش

برای جلوگیری از صدمات ورزشی تماسی در حین انجام ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال، شنا، بوکس یا هر ورزش دیگری باید در حین ورزش از محافظ دهان یا وسایل محافظ استفاده کرد.


6- از دادن غذاهای اسیدی به کودکان خودداری کنید

غذاهای اسیدی مانند آب میوه ها، نوشابه ها یا مواد قندی بر لایه خارجی یا مینای دندان کودکان اثر می گذارد و دندان ها را ضعیف می کند. بنابراین باید از دادن این غذاها به کودکان خودداری شود.


7- اجتناب از خوابیدن نوزاد با شیشه شیر

وقتی نوزاد با شیشه شیر می‌خوابد، بیشتر در معرض پوسیدگی یا عفونت است. بنابراین، برای جلوگیری از پوسیدگی، مطمئن شوید که کودک شما بعد از شیر خوردن مقداری آب بنوشد تا شیر از روی دندان ها شسته شود.


سایر روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان در دوران کودکی

پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان در آینده به عهده والدین است. با مراقبت های مناسب از دندان و داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانید از پوسیدگی و پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کنید.


خودتان یک روال دندانپزشکی مناسب را الگو برداری کنید تا نمونه خوبی باشد.

از خواباندن نوزادان با شیشه شیر خودداری کنید.

فقط بطری های آنها را با شیر یا شیر خشک به جای نوشیدنی هایی مانند نوشابه پر کنید.

بر روال مراقبت از دهان آنها نظارت کنید تا زمانی که به سن کافی برسند که خودشان آن را به درستی انجام دهند. آنها معمولا تا شش یا هفت سالگی به کمک نیاز دارند.

دندان های کودک یا کودک نوپا را با استفاده از مسواک کودک و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید.

حداقل هر شش ماه یک بار با دندانپزشک اطفال قرار ملاقات بگذارید.


دندانپزشکی کودکان در اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی